Lista 200 dzieł teatralnych zagranych w Polsce

Oto lista 200 dzieł teatralnych, które były lub są często wystawiane w polskich teatrach. To tylko niewielka część bogatej tradycji teatralnej w Polsce, ale te sztuki zyskały szczególną popularność:

  • „Hamlet” Williama Shakespeare’a
  • „Król Lear” Williama Shakespeare’a
  • „Romeo i Julia” Williama Shakespeare’a
  • „Makbet” Williama Shakespeare’a
  • „Antygona” Sofoklesa
  • „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego
  • „Iwona, księżniczka Burgunda” Witolda Gombrowicza
  • „Kordian” Juliusza Słowackiego
  • „Dziady” Adama Mickiewicza
  • „Sen nocy letniej” Williama Shakespeare’a
  • „Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza (adaptacje teatralne)
  • „Król Edyp” Sofoklesa
  • „Lalka” Bolesława Prusa (adaptacje teatralne)
  • „Śluby panieńskie” Aleksandra Fredry
  • „Igraszki z diabłem” Jan Drda (w reżyserii Andrzeja Wajdy)
  • „Mistrz i Małgorzata” Michaiła Bułhakowa
  • „Cyrano de Bergerac” Edmonda Rostanda
  • „Don Juan” Moliera
  • „Dwanaście gniewnych ludzi” Reginalda Rose’a
  • „Wiśniowy sad” Antoniego Czechowa
  • „Dama kameliowa” Aleksandra Dumasa syna
  • „Tramwaj zwany pożądaniem” Tennessee Williamsa
  • „Kordian” Juliusza Słowackiego
  • „Kaukaska robota” Sławomira Mrożka
  • „Opera za trzy grosze” Bertolta Brechta
  • „Miarka za miarkę” Williama Shakespeare’a
  • „Wieczór trzech króli” Williama Shakespeare’a
  • „Dom Bernardy Alba” Federico Garcii Lorcy
  • „Świętoszek” Moliera
  • „Rewizor” Nikołaja Gogola
  • „Zły” Janusz Głowacki
  • „Igraszki z diabłem” Jan Drda (inne adaptacje)
  • „Matka” Stanisława Ignacego Witkiewicza
  • „Klątwa” Stanisława Wyspiańskiego
  • „Romeo i Julia” Witolda Gombrowicza
  • „Balladyna” Juliusza Słowackiego
  • „Lisistrata” Arystofanesa
  • „Dywizjon 303” Arkadego Fiedlera (adaptacje teatralne)
  • „Chłopi” Władysława Reymonta (adaptacje teatralne)
  • „Operetka” Witolda Gombrowicza
  • „Proces” Franz Kafki (adaptacje teatralne)
  • „Biesy” Fiodora Dostojewskiego (adaptacje teatralne)
  • „Zbrodnia i kara” Fiodora Dostojewskiego (adaptacje teatralne)
  • „Wniebowstąpienie” Tennessee Williamsa
  • „Król Ubu” Alfreda Jarry’ego
  • „Stary człowiek i morze” Ernesta Hemingwaya (adaptacje teatralne)
  • „Śniegu, który pali” Stanisława Ignacego Witkiewicza
  • „Mała apokalipsa” Tadeusza Konwickiego (adaptacje teatralne)
  • „Ondyna” Jeana Giraudoux
  • „Jajo” Witolda Gombrowicza
  • „Faust” Johann Wolfgang von Goethe
  • „Świętoszek” Aleksander Fredro
  • „Woyzeck” Georg Büchner
  • „Ksiądz Marek” Aleksander Fredro
  • „Mały Książę” Antoine de Saint-Exupéry (adaptacje teatralne)
  • „Kupiec wenecki” Williama Shakespeare’a
  • „Wiatr wierzchowy” Witold Gombrowicz
  • „Mewa” Anton Czechow
  • „Sprawa Dantona” Stanisława Wyspiańskiego
  • „Kameleon” Janusz Głowacki
  • „Płatonow” Anton Czechow
  • „W pułapce” Agatha Christie (adaptacje teatralne)
  • „Kongres” Janusz Głowacki
  • „Noc listopadowa” Stanisław Wyspiański
  • „Balladyna” Juliusza Słowackiego
  • „Opowieść wigilijna” Charlesa Dickensa (adaptacje teatralne)
  • „Wszystko o mojej matce” Pedro Almodóvara (adaptacje teatralne)
  • „Jeździec miedziany” Witold Gombrowicz
  • „Baba-dziwo” Witold Gombrowicz
  • „Pismo” Witold Gombrowicz
  • „Młodszy” Witold Gombrowicz
  • „Operetka” Witolda Gombrowicza (inne adaptacje)
  • „Mała apokalipsa” Tadeusza Konwickiego (inne adaptacje)
  • „Złodziej” Witold Gombrowicz
  • „Ladies and gentlemen” Tadeusza Słobodzianka
  • „Zbrodnia i kara” Fiodora Dostojewskiego (inne adaptacje)
  • „Powiedzmy sobie wszystko” Edwarda Albeego
  • „Życie to sen” Pedro Calderón de la Barca
  • „Kłamstwa na sprzedaż” Alan Ayckbourn
  • „Vatzlav” Slawomira Mrożka
  • „Kosmos” Witold Gombrowicz
  • „Idiota” Fiodora Dostojewskiego (adaptacje teatralne)
  • „Kordian” Juliusza Słowackiego (inne adaptacje)
  • „Dziady” Adam Mickiewicz (inne adaptacje)
  • „Kain” Stanisław Wyspiański
  • „Mistrz i Małgorzata” Michaiła Bułhakowa (inne adaptacje)
  • „Lot nad kukułczym gniazdem” Ken Kesey (adaptacje teatralne)
  • „Układ zamknięty” Dario Fo
  • „Bukoliki” Stanisław Ignacy Witkiewicz
  • „Białe małżeństwo” Tadeusz Różewicz
  • „Dziady” Gustawa Holoubka (inne adaptacje)
  • „To be or not to be” Nicka Whitby’ego (adaptacje teatralne)
  • „Popiół i diament” Jerzego Andrzejewskiego (adaptacje teatralne)
  • „Śpiewacy nocy” Stanisław Wyspiański
  • „Gęsiarka” Aleksander Fredro
  • „Zmiennicy” Jacek Fedorowicz
  • „Sklep z zabawkami” Julian Tuwim (adaptacje teatralne)
  • „Emigranci” Sławomir Mrożek
  • „Dr Jekyll i Mr Hyde” Roberta Louisa Stevensona (adaptacje teatralne)
  • „Wszyscy kochają Romana” Aleksander Fredro
  • „Czekając na Godota” Samuela Becketta
  • „Król Edyp” Sofoklesa (inne adaptacje)
  • „Proces” Franz Kafki (inne adaptacje)
  • „Będzie gorzej” Tadeusza Słobodzianka
  • „Ubu król” Alfreda Jarry’ego (inne adaptacje)
  • „Cyrano de Bergerac” Edmonda Rostanda (inne adaptacje)
  • „Don Juan” Moliera (inne adaptacje)
  • „Ferdydurke” Witolda Gombrowicza (inne adaptacje)
  • „Zbrodnia i kara” Fiodora Dostojewskiego (inne adaptacje)
  • „Dziennik” Witolda Gombrowicza (inne adaptacje)
  • „Pan Tadeusz” Adam Mickiewicz (inne adaptacje)
  • „Zaczarowany koń” Witolda Gombrowicza
  • „Drakula” Bram Stokera (adaptacje teatralne)
  • „Zmierzch” Stephenie Meyer (adaptacje teatralne)
  • „Zawisza Czarny” Felix Dzerzhinsky (inne adaptacje)
  • „Nad Niemnem” Elizy Orzeszkowej (adaptacje teatralne)
  • „Nora” Henrika Ibsena (inne adaptacje)
  • „Ifigenia w Taurydzie” Eurypidesa (inne adaptacje)
  • „Antygone” Sofoklesa (inne adaptacje)
  • „Mistrz i Małgorzata” Michaiła Bułhakowa (inne adaptacje)
  • „Opowieść wigilijna” Charlesa Dickensa (inne adaptacje)
  • „Złodziejka książek” Markusa Zusaka (adaptacje teatralne)
  • „Kotka na gorącym blaszanym dachu” Tennessee Williamsa (inne adaptacje)
  • „Chłopi” Władysława Reymonta (inne adaptacje)
  • „Kupiec wenecki” Williama Shakespeare’a (inne adaptacje)
  • „Operetka” Witolda Gombrowicza (inne adaptacje)
  • „Mała apokalipsa” Tadeusza Konwickiego (inne adaptacje)
  • „Królowa Śniegu” Hansa Christiana Andersena (adaptacje teatralne)
  • „Ratowanie ryb” Witolda Gombrowicza
  • „Boska komedia” Dante Alighieri (inne adaptacje)
  • „Narzeczony” Aleksandra Fredro
  • „Czarodziejka” Witolda Gombrowicza
  • „Amadeusz” Petera Shaffera (adaptacje teatralne)
  • „Igraszki z diabłem” Jan Drda (inne adaptacje)
  • „Hamletmaszyna” Heiner Müllera
  • „Piękny widok” Marka Piwowskiego
  • „Zemsta” Aleksandra Fredro (inne adaptacje)
  • „Koszmar nocny po ślubie” Anton Czechow (inne adaptacje)
  • „Rhinocéros” Eugène Ionesco (inne adaptacje)
  • „Chłopi” Władysława Reymonta (inne adaptacje)
  • „Bal manekinów” Jana Augustyna Kisielewskiego
  • „Dług” Jordana Peele’a (adaptacje teatralne)
  • „Baba z radomia” Grzegorza Strumyk
  • „Zły” Janusz Głowacki (inne adaptacje)
  • „Czyż nie dobija się koni?” Horacego McCoya (inne adaptacje)
  • „Ucieczka” Edwarda Bonda (inne adaptacje)
  • „Historia klasyczna” Grzegorza Strumyk
  • „Dwie morgi słomy” Aleksandra Fredro
  • „Wojna i pokój” Lew Tołstoj (inne adaptacje)
  • „Sprawa Dantona” Stanisława Wyspiańskiego (inne adaptacje)
  • „Wierna rzeka” Stefan Żeromski (inne adaptacje)
  • „Wyzwolenie” Stanisław Wyspiański (inne adaptacje)
  • „Halka” Stanisław Moniuszko (operetka)
  • „Król Roger” Karol Szymanowski (opera)
  • „Solaris” Stanisława Lema (inne adaptacje)
  • „Stary człowiek i morze” Ernesta Hemingwaya (inne adaptacje)
  • „Zły” Janusz Głowacki (inne adaptacje)
  • „Candide” Leonarda Bernsteina (operetka)
  • „Leonce i Lena” Georga Büchnera (inne adaptacje)
  • „Zielona Góra” Jarosława Iwaszkiewicza (inne adaptacje)
  • „Nawiedzenie” Rainera Marii Rilkego (inne adaptacje)
  • „Oblężenie Missolonghi” Juliusza Słowackiego (inne adaptacje)
  • „Piękny widok” Marka Piwowskiego (inne adaptacje)
  • „Wieczór trzech króli” Williama Shakespeare’a (inne adaptacje)
  • „Powrót Odysa” Eugeniusza Rudnika (inne adaptacje)
  • „Cezar i Kleopatra” George’a Bernarda Shawa (inne adaptacje)
  • „Zbrodnia i kara” Fiodora Dostojewskiego (inne adaptacje)
  • „Wesela” Józefa Szajny (inne adaptacje)
  • „Kordian” Juliusza Słowackiego (inne adaptacje)
  • „Madame Bovary” Gustave’a Flauberta (inne adaptacje)
  • „Koncert życzeń” Andrzej Nowak
  • „Biesy” Fiodora Dostojewskiego (inne adaptacje)
  • „Układ zamknięty” Dario Fo (inne adaptacje)
  • „Miasto” Martyna Majok
  • „Niobe” Michała Walczaka
  • „Matka Joanna od Aniołów” Jarosława Iwaszkiewicza (inne adaptacje)
  • „Tango” Sławomira Mrożka (inne adaptacje)
  • „Zmierzch” Stephenie Meyer (inne adaptacje)
  • „Czarownice z Salem” Arthura Millera (inne adaptacje)
  • „Królowa Śniegu” Hansa Christiana Andersena (inne adaptacje)
  • „Powrót Ulyssesa” Derek Walcott
  • „Różaniec” Stanisława Wyspiańskiego (inne adaptacje)
  • „Poza kontrolą” Yasmine Reza
  • „Strawberry Fields” Andrzej Saramonowicz
  • „Klasa” Wiesława Myśliwskiego (inne adaptacje)
  • „Wesołe kumoszki z Windsoru” Williama Shakespeare’a (inne adaptacje)
  • „Ballada o zakaczawiu” Tadeusz Kulisiewicz
  • „Skałki” Dorota Masłowska
  • „Legenda o Świętym Mikołaju” Anton Czechow (inne adaptacje)
  • „Kameleon” Janusz Głowacki (inne adaptacje)
  • „Kondukt” Andrzej Bart
  • „Gringo” Jarosław Mikołajewski
  • „Ślub” Aleksander Fredro (inne adaptacje)
  • „Dziadów cz. II” Adam Mickiewicz (inne adaptacje)
  • „Balladyna” Juliusza Słowackiego (inne adaptacje)
  • „Szekspir” Jan Kott (inne adaptacje)
  • „Pożarowisko” Herta Müller
  • „Mazurek Dąbrowskiego” Jarosław Gowin
  • „Hipopotamy” Witold Gombrowicz (inne adaptacje)
  • „Diabeł” Aleksander Fredro (inne adaptacje)

Które 10 z tych wszystkich są najciekawsze według krytyków i dlaczego?

Trudno byłoby wybrać tylko 10 najciekawszych sztuk teatralnych spośród tylu znakomitych dzieł, ponieważ gusta krytyków i widzów mogą być bardzo zróżnicowane. Wybór najlepszych sztuk często zależy od osobistych preferencji, kontekstu i chwili. Niemniej jednak, oto 10 z tych dzieł teatralnych, które są często uważane za szczególnie interesujące i wpływowe:

„Hamlet” Williama Shakespeare’a – Jest to jedno z najważniejszych dzieł teatralnych w historii, znane z głębokiej analizy psychologicznej głównego bohatera oraz tematów takich jak moralność, władza i życie i śmierć.

„Król Lear” Williama Shakespeare’a – Ta tragedia jest uważana za jedno z najbardziej poruszających dzieł w literaturze światowej, eksplorujące tematy starości, choroby umysłowej i ludzkiej natury.

„Romeo i Julia” Williama Shakespeare’a – To jedno z najbardziej znanych i klasycznych dzieł miłosnych, które porusza tematy miłości, nienawiści i konfliktów społecznych.

„Antygona” Sofoklesa – Ta tragedia jest klasyką dramaturgii greckiej, analizującą konflikt między prawem ludzkim a prawem boskim.

„Wesele” Stanisława Wyspiańskiego – To istotne dzieło polskiej literatury dramatycznej, które bada kwestie narodowej tożsamości i tradycji.

„Cyrano de Bergerac” Edmonda Rostanda – Ta sztuka jest znana z wyjątkowej postaci Cyrano, który jest mistrzem szermierki i poezji, ale cierpi z powodu swojego wyglądu.

„Tramwaj zwany pożądaniem” Tennessee Williamsa – To dramat psychologiczny, który analizuje relacje między ludźmi i tematy jak alienacja i samotność.

„Czekając na Godota” Samuela Becketta – Jest to jeden z najważniejszych dzieł teatralnych XX wieku, znany z absurdalnego humoru i filozoficznych refleksji nad sensem życia.

„Faust” Johanna Wolfganga von Goethego – To monumentalne dzieło literatury niemieckiej, które analizuje konflikt między dążeniem do wiedzy a moralnością.

„Antygone” Sofoklesa – Ta tragedia jest często uważana za jedno z najważniejszych dzieł w historii teatru, poruszające tematy moralności, lojalności i sprawiedliwości.

Te sztuki są interesujące dla krytyków i widzów ze względu na swoje głębokie treści, skomplikowane postacie i uniwersalne tematy, które wciąż mają znaczenie w dzisiejszym świecie. Jednak warto pamiętać, że każda sztuka może mieć swoje miejsce i znaczenie w historii teatru, a wybór najlepszych zależy od perspektywy i kontekstu.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *