Lista 200 dzieł teatralnych zagranych w Polsce
Oto lista 200 dzieł teatralnych, które były lub są często wystawiane w polskich teatrach. To tylko niewielka część bogatej tradycji teatralnej w Polsce, ale te sztuki zyskały szczególną popularność:
- „Hamlet” Williama Shakespeare’a
- „Król Lear” Williama Shakespeare’a
- „Romeo i Julia” Williama Shakespeare’a
- „Makbet” Williama Shakespeare’a
- „Antygona” Sofoklesa
- „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego
- „Iwona, księżniczka Burgunda” Witolda Gombrowicza
- „Kordian” Juliusza Słowackiego
- „Dziady” Adama Mickiewicza
- „Sen nocy letniej” Williama Shakespeare’a
- „Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza (adaptacje teatralne)
- „Król Edyp” Sofoklesa
- „Lalka” Bolesława Prusa (adaptacje teatralne)
- „Śluby panieńskie” Aleksandra Fredry
- „Igraszki z diabłem” Jan Drda (w reżyserii Andrzeja Wajdy)
- „Mistrz i Małgorzata” Michaiła Bułhakowa
- „Cyrano de Bergerac” Edmonda Rostanda
- „Don Juan” Moliera
- „Dwanaście gniewnych ludzi” Reginalda Rose’a
- „Wiśniowy sad” Antoniego Czechowa
- „Dama kameliowa” Aleksandra Dumasa syna
- „Tramwaj zwany pożądaniem” Tennessee Williamsa
- „Kordian” Juliusza Słowackiego
- „Kaukaska robota” Sławomira Mrożka
- „Opera za trzy grosze” Bertolta Brechta
- „Miarka za miarkę” Williama Shakespeare’a
- „Wieczór trzech króli” Williama Shakespeare’a
- „Dom Bernardy Alba” Federico Garcii Lorcy
- „Świętoszek” Moliera
- „Rewizor” Nikołaja Gogola
- „Zły” Janusz Głowacki
- „Igraszki z diabłem” Jan Drda (inne adaptacje)
- „Matka” Stanisława Ignacego Witkiewicza
- „Klątwa” Stanisława Wyspiańskiego
- „Romeo i Julia” Witolda Gombrowicza
- „Balladyna” Juliusza Słowackiego
- „Lisistrata” Arystofanesa
- „Dywizjon 303” Arkadego Fiedlera (adaptacje teatralne)
- „Chłopi” Władysława Reymonta (adaptacje teatralne)
- „Operetka” Witolda Gombrowicza
- „Proces” Franz Kafki (adaptacje teatralne)
- „Biesy” Fiodora Dostojewskiego (adaptacje teatralne)
- „Zbrodnia i kara” Fiodora Dostojewskiego (adaptacje teatralne)
- „Wniebowstąpienie” Tennessee Williamsa
- „Król Ubu” Alfreda Jarry’ego
- „Stary człowiek i morze” Ernesta Hemingwaya (adaptacje teatralne)
- „Śniegu, który pali” Stanisława Ignacego Witkiewicza
- „Mała apokalipsa” Tadeusza Konwickiego (adaptacje teatralne)
- „Ondyna” Jeana Giraudoux
- „Jajo” Witolda Gombrowicza
- „Faust” Johann Wolfgang von Goethe
- „Świętoszek” Aleksander Fredro
- „Woyzeck” Georg Büchner
- „Ksiądz Marek” Aleksander Fredro
- „Mały Książę” Antoine de Saint-Exupéry (adaptacje teatralne)
- „Kupiec wenecki” Williama Shakespeare’a
- „Wiatr wierzchowy” Witold Gombrowicz
- „Mewa” Anton Czechow
- „Sprawa Dantona” Stanisława Wyspiańskiego
- „Kameleon” Janusz Głowacki
- „Płatonow” Anton Czechow
- „W pułapce” Agatha Christie (adaptacje teatralne)
- „Kongres” Janusz Głowacki
- „Noc listopadowa” Stanisław Wyspiański
- „Balladyna” Juliusza Słowackiego
- „Opowieść wigilijna” Charlesa Dickensa (adaptacje teatralne)
- „Wszystko o mojej matce” Pedro Almodóvara (adaptacje teatralne)
- „Jeździec miedziany” Witold Gombrowicz
- „Baba-dziwo” Witold Gombrowicz
- „Pismo” Witold Gombrowicz
- „Młodszy” Witold Gombrowicz
- „Operetka” Witolda Gombrowicza (inne adaptacje)
- „Mała apokalipsa” Tadeusza Konwickiego (inne adaptacje)
- „Złodziej” Witold Gombrowicz
- „Ladies and gentlemen” Tadeusza Słobodzianka
- „Zbrodnia i kara” Fiodora Dostojewskiego (inne adaptacje)
- „Powiedzmy sobie wszystko” Edwarda Albeego
- „Życie to sen” Pedro Calderón de la Barca
- „Kłamstwa na sprzedaż” Alan Ayckbourn
- „Vatzlav” Slawomira Mrożka
- „Kosmos” Witold Gombrowicz
- „Idiota” Fiodora Dostojewskiego (adaptacje teatralne)
- „Kordian” Juliusza Słowackiego (inne adaptacje)
- „Dziady” Adam Mickiewicz (inne adaptacje)
- „Kain” Stanisław Wyspiański
- „Mistrz i Małgorzata” Michaiła Bułhakowa (inne adaptacje)
- „Lot nad kukułczym gniazdem” Ken Kesey (adaptacje teatralne)
- „Układ zamknięty” Dario Fo
- „Bukoliki” Stanisław Ignacy Witkiewicz
- „Białe małżeństwo” Tadeusz Różewicz
- „Dziady” Gustawa Holoubka (inne adaptacje)
- „To be or not to be” Nicka Whitby’ego (adaptacje teatralne)
- „Popiół i diament” Jerzego Andrzejewskiego (adaptacje teatralne)
- „Śpiewacy nocy” Stanisław Wyspiański
- „Gęsiarka” Aleksander Fredro
- „Zmiennicy” Jacek Fedorowicz
- „Sklep z zabawkami” Julian Tuwim (adaptacje teatralne)
- „Emigranci” Sławomir Mrożek
- „Dr Jekyll i Mr Hyde” Roberta Louisa Stevensona (adaptacje teatralne)
- „Wszyscy kochają Romana” Aleksander Fredro
- „Czekając na Godota” Samuela Becketta
- „Król Edyp” Sofoklesa (inne adaptacje)
- „Proces” Franz Kafki (inne adaptacje)
- „Będzie gorzej” Tadeusza Słobodzianka
- „Ubu król” Alfreda Jarry’ego (inne adaptacje)
- „Cyrano de Bergerac” Edmonda Rostanda (inne adaptacje)
- „Don Juan” Moliera (inne adaptacje)
- „Ferdydurke” Witolda Gombrowicza (inne adaptacje)
- „Zbrodnia i kara” Fiodora Dostojewskiego (inne adaptacje)
- „Dziennik” Witolda Gombrowicza (inne adaptacje)
- „Pan Tadeusz” Adam Mickiewicz (inne adaptacje)
- „Zaczarowany koń” Witolda Gombrowicza
- „Drakula” Bram Stokera (adaptacje teatralne)
- „Zmierzch” Stephenie Meyer (adaptacje teatralne)
- „Zawisza Czarny” Felix Dzerzhinsky (inne adaptacje)
- „Nad Niemnem” Elizy Orzeszkowej (adaptacje teatralne)
- „Nora” Henrika Ibsena (inne adaptacje)
- „Ifigenia w Taurydzie” Eurypidesa (inne adaptacje)
- „Antygone” Sofoklesa (inne adaptacje)
- „Mistrz i Małgorzata” Michaiła Bułhakowa (inne adaptacje)
- „Opowieść wigilijna” Charlesa Dickensa (inne adaptacje)
- „Złodziejka książek” Markusa Zusaka (adaptacje teatralne)
- „Kotka na gorącym blaszanym dachu” Tennessee Williamsa (inne adaptacje)
- „Chłopi” Władysława Reymonta (inne adaptacje)
- „Kupiec wenecki” Williama Shakespeare’a (inne adaptacje)
- „Operetka” Witolda Gombrowicza (inne adaptacje)
- „Mała apokalipsa” Tadeusza Konwickiego (inne adaptacje)
- „Królowa Śniegu” Hansa Christiana Andersena (adaptacje teatralne)
- „Ratowanie ryb” Witolda Gombrowicza
- „Boska komedia” Dante Alighieri (inne adaptacje)
- „Narzeczony” Aleksandra Fredro
- „Czarodziejka” Witolda Gombrowicza
- „Amadeusz” Petera Shaffera (adaptacje teatralne)
- „Igraszki z diabłem” Jan Drda (inne adaptacje)
- „Hamletmaszyna” Heiner Müllera
- „Piękny widok” Marka Piwowskiego
- „Zemsta” Aleksandra Fredro (inne adaptacje)
- „Koszmar nocny po ślubie” Anton Czechow (inne adaptacje)
- „Rhinocéros” Eugène Ionesco (inne adaptacje)
- „Chłopi” Władysława Reymonta (inne adaptacje)
- „Bal manekinów” Jana Augustyna Kisielewskiego
- „Dług” Jordana Peele’a (adaptacje teatralne)
- „Baba z radomia” Grzegorza Strumyk
- „Zły” Janusz Głowacki (inne adaptacje)
- „Czyż nie dobija się koni?” Horacego McCoya (inne adaptacje)
- „Ucieczka” Edwarda Bonda (inne adaptacje)
- „Historia klasyczna” Grzegorza Strumyk
- „Dwie morgi słomy” Aleksandra Fredro
- „Wojna i pokój” Lew Tołstoj (inne adaptacje)
- „Sprawa Dantona” Stanisława Wyspiańskiego (inne adaptacje)
- „Wierna rzeka” Stefan Żeromski (inne adaptacje)
- „Wyzwolenie” Stanisław Wyspiański (inne adaptacje)
- „Halka” Stanisław Moniuszko (operetka)
- „Król Roger” Karol Szymanowski (opera)
- „Solaris” Stanisława Lema (inne adaptacje)
- „Stary człowiek i morze” Ernesta Hemingwaya (inne adaptacje)
- „Zły” Janusz Głowacki (inne adaptacje)
- „Candide” Leonarda Bernsteina (operetka)
- „Leonce i Lena” Georga Büchnera (inne adaptacje)
- „Zielona Góra” Jarosława Iwaszkiewicza (inne adaptacje)
- „Nawiedzenie” Rainera Marii Rilkego (inne adaptacje)
- „Oblężenie Missolonghi” Juliusza Słowackiego (inne adaptacje)
- „Piękny widok” Marka Piwowskiego (inne adaptacje)
- „Wieczór trzech króli” Williama Shakespeare’a (inne adaptacje)
- „Powrót Odysa” Eugeniusza Rudnika (inne adaptacje)
- „Cezar i Kleopatra” George’a Bernarda Shawa (inne adaptacje)
- „Zbrodnia i kara” Fiodora Dostojewskiego (inne adaptacje)
- „Wesela” Józefa Szajny (inne adaptacje)
- „Kordian” Juliusza Słowackiego (inne adaptacje)
- „Madame Bovary” Gustave’a Flauberta (inne adaptacje)
- „Koncert życzeń” Andrzej Nowak
- „Biesy” Fiodora Dostojewskiego (inne adaptacje)
- „Układ zamknięty” Dario Fo (inne adaptacje)
- „Miasto” Martyna Majok
- „Niobe” Michała Walczaka
- „Matka Joanna od Aniołów” Jarosława Iwaszkiewicza (inne adaptacje)
- „Tango” Sławomira Mrożka (inne adaptacje)
- „Zmierzch” Stephenie Meyer (inne adaptacje)
- „Czarownice z Salem” Arthura Millera (inne adaptacje)
- „Królowa Śniegu” Hansa Christiana Andersena (inne adaptacje)
- „Powrót Ulyssesa” Derek Walcott
- „Różaniec” Stanisława Wyspiańskiego (inne adaptacje)
- „Poza kontrolą” Yasmine Reza
- „Strawberry Fields” Andrzej Saramonowicz
- „Klasa” Wiesława Myśliwskiego (inne adaptacje)
- „Wesołe kumoszki z Windsoru” Williama Shakespeare’a (inne adaptacje)
- „Ballada o zakaczawiu” Tadeusz Kulisiewicz
- „Skałki” Dorota Masłowska
- „Legenda o Świętym Mikołaju” Anton Czechow (inne adaptacje)
- „Kameleon” Janusz Głowacki (inne adaptacje)
- „Kondukt” Andrzej Bart
- „Gringo” Jarosław Mikołajewski
- „Ślub” Aleksander Fredro (inne adaptacje)
- „Dziadów cz. II” Adam Mickiewicz (inne adaptacje)
- „Balladyna” Juliusza Słowackiego (inne adaptacje)
- „Szekspir” Jan Kott (inne adaptacje)
- „Pożarowisko” Herta Müller
- „Mazurek Dąbrowskiego” Jarosław Gowin
- „Hipopotamy” Witold Gombrowicz (inne adaptacje)
- „Diabeł” Aleksander Fredro (inne adaptacje)
Które 10 z tych wszystkich są najciekawsze według krytyków i dlaczego?
Trudno byłoby wybrać tylko 10 najciekawszych sztuk teatralnych spośród tylu znakomitych dzieł, ponieważ gusta krytyków i widzów mogą być bardzo zróżnicowane. Wybór najlepszych sztuk często zależy od osobistych preferencji, kontekstu i chwili. Niemniej jednak, oto 10 z tych dzieł teatralnych, które są często uważane za szczególnie interesujące i wpływowe:
„Hamlet” Williama Shakespeare’a – Jest to jedno z najważniejszych dzieł teatralnych w historii, znane z głębokiej analizy psychologicznej głównego bohatera oraz tematów takich jak moralność, władza i życie i śmierć.
„Król Lear” Williama Shakespeare’a – Ta tragedia jest uważana za jedno z najbardziej poruszających dzieł w literaturze światowej, eksplorujące tematy starości, choroby umysłowej i ludzkiej natury.
„Romeo i Julia” Williama Shakespeare’a – To jedno z najbardziej znanych i klasycznych dzieł miłosnych, które porusza tematy miłości, nienawiści i konfliktów społecznych.
„Antygona” Sofoklesa – Ta tragedia jest klasyką dramaturgii greckiej, analizującą konflikt między prawem ludzkim a prawem boskim.
„Wesele” Stanisława Wyspiańskiego – To istotne dzieło polskiej literatury dramatycznej, które bada kwestie narodowej tożsamości i tradycji.
„Cyrano de Bergerac” Edmonda Rostanda – Ta sztuka jest znana z wyjątkowej postaci Cyrano, który jest mistrzem szermierki i poezji, ale cierpi z powodu swojego wyglądu.
„Tramwaj zwany pożądaniem” Tennessee Williamsa – To dramat psychologiczny, który analizuje relacje między ludźmi i tematy jak alienacja i samotność.
„Czekając na Godota” Samuela Becketta – Jest to jeden z najważniejszych dzieł teatralnych XX wieku, znany z absurdalnego humoru i filozoficznych refleksji nad sensem życia.
„Faust” Johanna Wolfganga von Goethego – To monumentalne dzieło literatury niemieckiej, które analizuje konflikt między dążeniem do wiedzy a moralnością.
„Antygone” Sofoklesa – Ta tragedia jest często uważana za jedno z najważniejszych dzieł w historii teatru, poruszające tematy moralności, lojalności i sprawiedliwości.
Te sztuki są interesujące dla krytyków i widzów ze względu na swoje głębokie treści, skomplikowane postacie i uniwersalne tematy, które wciąż mają znaczenie w dzisiejszym świecie. Jednak warto pamiętać, że każda sztuka może mieć swoje miejsce i znaczenie w historii teatru, a wybór najlepszych zależy od perspektywy i kontekstu.